دریا

فرهنگی،ادبی،عرفانی،عمومی

دریا

فرهنگی،ادبی،عرفانی،عمومی

یقین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خوابی که

 

 بر اساس یقین باشد

 

بهتر است

 

 از نمازی که

 

 در حال تردید باشد.

 

 

حضرت امیرالمومنین

 

علی

 

 علیه السلام

 

 

 

یا رخ

 

 

 

 

 

 

 

یا  رخ  بنما   کز تو    فراموش  کنند

 

یا لب بگشا که جمله خاموش کنند

 

یا رخصت آنکه هرچه گوشم بشنید

 

فریاد  کنم  که  عالمی  گوش  کنند

 

 

میر

 

علیرضا تویسرکانی

 

قرن ده ویازده

  

 

ای ماه نشابور

 

 

 
 

 

گفتی که منم ماه نشابورسرا

 

ای   ماه  نشابور   نشابور  ترا

 

آن  تو   ترا   و آن ما   نیز   ترا

 

باما بنگویی که خصومت زچرا

 

 

حضرت قطب العارفین

 

ابوسعید ابوالخیر

  

استاد تو کیست ؟

 

 

 

 

 

از شبلی پرسیدند : 

 

" استاد تو در طریقت چه کسی بود ؟ "

 

او پاسخ داد :

 

 " یک سگ !

 

 روزی سگی را دیدم

 

که در کنار رودخانه ای ایستاده بود

 

  و از شدت تشنگی در حال مرگ بود .

 

 هربار که سگ خم میشد

 

  تا از اب رودخانه بنوشد ,

 

تصویر خود را در اب می دید و می ترسید ,

 

زیرا تصور میکرد

 

سگ دیگری نیز در رودخانه است .

 

   در نهایت پس از مدتی طولانی

 

 سگ ترس خود را کنار گذاشت

 

و به درون رودخانه پرید .

 

با پریدن سگ در رودخانه

 

 تصویر او در اب نیز ناپدید شد ,

 

 به این ترتیب

 

سگ متوجه شد آنچه باعث ترس او شده ,

 

 خودش بوده است .

 

 در واقع

 

مانع میان او و آنچه به دنبالش بود

 

 به این شکل از میان رفت .

 

 من نیز وقتی به درون خود فرو رفتم

 

متوجه شدم

 

 مانع من و انچه در جستجویش می باشم

 

خودم هستم

 

و با آموختن از رفتار این سگ

 

 حقیقت را دریافتم . " 

 

زو دارم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

افتاده   سر و  کارم   با  فتنه گری

 

چندانکه مرانمانده باخویش سری.

 

برنیک و بد  حرف  من  اندیشه مبر

 

زو  دارم   اگر  بر لب  دارم  خبری.

 

نیمایوشیج