دریا

فرهنگی،ادبی،عرفانی،عمومی

دریا

فرهنگی،ادبی،عرفانی،عمومی

به خرگاه دلم

 

زان دم که ترا به عشق بشناخته ام

 

بس نرد نهان که با تو  من  باخته ام

 

بخرام  تو  سرمست  به  خرگاه دلم

 

کز   بهر  تو    خرگاه    بپرداخته ام

 

 

حضرت مولانا

جلال الدین محمد بلخی

(مولوی)

  

طایر لامکانی ام

 

 

 

گر برود  هزار جان ، با غم  عشق  او خوشم ،

 

من که به عشق زنده ام،منت جان چراکشم!؟

 

خضر زآب زندگی ، خوش نزید ، چنانکه  من ،

 

_ از هوس  جمال  او  ، زنده  در آب و  آتشم .

 

من که ز عشق  مردنم  ، هر نفس  آرزو  بود ،

 

بهر  لقای  جاودان  ،   آب  حیات  می چشم.

 

بر  سر نطع   نیستی ،  پای  نیاز   اگر  نهم !

 

روح  قدس  بیفکند  ،  بر سر سدره   مفرشم .

 

باده   عشق   می برد   درد  سر   خمار  عقل ،

 

ساقی عاشقان بده  ،  زان می ناب  بی غشم .

 

شش جهت است،چون قفس،جای دراونمی کنم،

 

طایر  لامکانی ام ، من  نه  اسیر   این  ششم !

 

آتش   اشتیاق   تو  ،  سوخت  دل  حسین  را ،

 

شمع صفت،ولیک من- باهمه سوز- دل خوشم.

 

 

حسین

بن منصور حلاج

  

توصیه به پنج صفت

 

 

امیرالمومنین 

حضرت علی علیه السلام فرمود:

 شما را به پنج صفت توصیه می کنم

 

اول آنکه امیدوار بهیچ چیز نباشند جز به خداوند

 

دوم آنکه نترسند مگر از گناه

 

سوم آنکه اگر سوالی شد از کسیکه جواب آنرا نمی داند

 حیا نکند که بگوید نمی دانم

 

چهارم آنکه اگر کسی چیزی را ندانست نباید از آموختن آن حیا کند

 

پنجم آنکه برشما باد بصبر واستقامت زیرا نسبت صبربه ایمان

 چون نسبت سراست به بدن دربدنی که سر نباشد خیر نیست

 در ایمان هم اگر صبر نباشد خیری نخواهد بود.

 

نهج البلاغه

  

این پند کهن

 

 

 

انعطاف پذیر باش تانشکنی .

 

خم شو تا قد راست کنی .

 

خالی باش تا برای پرشدن جا داشته باشی .

 

خراب باش تا مرمت پذیری .

 

بی چیز باش تا بدست آوری .

 

ثروت بیندوز تا به دردسر دچار شوی .

 

خردمندی که این را بداند وبه کار بندد ،

 

برای دیگران نمونه می شود وسرمشق .

 

بی خودنمایی نمایان خواهد بود

 

وبی ادعا جلوه گر .

 

بی نشان از قدرت با نفوذ است .

 

وبی غرور وادعا از دیگران ممتاز .

 

چون با کسی به رقابت نمی خیزد ،

 

کسی را با او سر رقابت نیست .

 

چه درست است این پند کهن که گفته اند :

 

انعطاف پذیر باش تا نشکنی .

 

 

لائو تزو

Lao  tzu

استادپیر 

پرستوهای کنار بام

 

 

  

برای زنی که دیر زیست

جشن بهاری

 

پیمانه ا ی درکف و ترانه ا ی  برلب تعظیم می کنم

 

خم می شوم و سه آرزویم را بیان میدارم :

 

نخست زندگی طولانی برای مرد خوبم

 

دومین ، تندرستی جاودانه ی خویش ،

 

سومین آرزو آنکه به سان پرستوهای کنار بام باشیم

 

هرسال یکدیگر را باز ببینیم ودگرگونی نی .

 

 

" فنگ ین – جی "

Feng  Yen – chi

ازشعرای دوره " تانگ "

960- 904