دریا

فرهنگی،ادبی،عرفانی،عمومی

دریا

فرهنگی،ادبی،عرفانی،عمومی

همنشینی و همدمی

 

مجالسة اهل الدناءة شر، ومجالسة اهل الفسوق ریبة

 

همنشینی

 

 با سفلگان وافراد پست

 

ناپسند است

 

وهمدمی گناهکاران

 

موجب بدبینی مردم

 

وازدست دادن اعتماد واعتبار است

 

حضرت امام حسین علیه السلام

مرابجان تو سوگند

 

مرابجان توسوگندوصعب سوگندی

 

که هرگزازتونگردم نه بشنوم پندی

 

دهند پندم  من هیچ پند نپذیرم

 

که پند سود ندارد بجای سوگندی

 

شنیده ام که بهشت آن کسی تواند یافت

 

هزارکبک ندارد  دل  یکی  شاهین

 

هزار  بنده  ندارد   دل  خداوندی

 

ترا اگر  ملک چینیان بدیدی روی

 

نماز  بردی و   دینار   بر  پراکندی

 

وگر ترا ملک هندوان بدیدی موی

 

سجود کردی وبتخانه هاش برکندی

 

به منجنیق عذاب اندرم چوابراهیم

 

به آتش  حسراتم  فکند  خواهندی

 

ترا  سلامت باد  ای گل بهار بهشت

 

که سوی  قبله رویت  نماز خوانندی

 

شهیدبلخی

این ترازو

عشق، یکسان ناز درویش و توانگر می کشد

 

این ترازو سنگ و گوهر را برابر می کشد

 

 

صائب تبریزی

گاو نفس

گر همی خواهی حیات و عیش خوش

 

گاو نفس خویش را اول بکش

 

سنائی  غزنوی

دارم آن ذوق

 

چه عجب گر بدل از تیغ تو بیداد رسد

 

شیشه راحال چه باشدکه بفولاد رسد

 

هردم  از هجرتو برچرخ  رسانم  فریاد

 

بامیدی  که   مگر  چرخ   بفریاد  رسد

 

مکن از آه من  اکراه که  شمع  رخ تو

 

نه چراغیست که او را  ضرر ازباد رسد

 

اثر  بخت  بد و نیک  نگر  کز  شیرین

 

کام  خسرو  برد  آزار   بفرهاد   رسد

 

تا  رسیدست  ز مژگان تو  تیری بر من

 

دارم آن ذوق که  از صید  بصیاد   رسد

 

زتو  ای  شمع منور  نچنان شد   بغداد

 

که کند  یاد  وطن  هر که  ببغداد رسد

 

غم  غیر تو  برون  کرد  فضولی  از دل

 

که  غمی گر رسداز تو بدل شاد رسد

 

 

محمد فضولی